2 මකබි – 4 වන පරිච්ඡේදය –

සීමොන්ගේ නපුරුකම්

1 එකල භාණ්ඩාගාරයේ අරමුදලට සහ ඔහුගේ රටට විරුද්ධ ව කරුණු ඉදිරිපත් කළ, මෙහි කලින් සඳහන් කරන ලද, සීමොන් නමැත්තා ඕනියස්ට අපවාද කියන්නට පටන්ගත්තේ ය. හෙලිඕඩොරස්ට එතරම් දරුණු ලෙස සංග්‍රහ කෙළේත්, නගරයෙහි වූ අරුමපුදුම සිද්ධීන් ගැන උපක්‍රම යෙදුවේත්, නායක පූජක තැන බවට සීමොන් කරුණු ඇඟැවිය. 2 තවද, නගරයේ මහා දායකයා වූ ද ස්වජාතිකයන්ගේ ආරක්ෂකයා වූ ද ව්‍යවස්ථා ව පිළිපැදීමෙහි අන්තවාදියකු වූ ද ඕනියස් පොදු යහපතේ පරම සතුරා ය යි සීමොන් විළිබිය නැති ව ප්‍රකාශ කෙළේ ය. 3 මේ බද්ධ වෛරය කොපමණ උත්සන්න වී ද යත් සීමොන්ගේ නියෝජිතයන් විසින් කීප දෙනෙක් සැබැවින් ම මරණ ලදහ. 4 එවිට මේ කුළල් කාගැනීම කොතරම් අනතුරුදායක ද යන්න තේරුම්ගත් ඕනියස් තෙමේ චේලි-සිරියාවේ සහ පිනීෂියාවේ යුද කොමසාරිස් වන, මෙනෙස්තෙවුස්ගේ පුත්, අපොල්ලෝනියස් සීමොන්ගේ දුෂ්ටකම ගැන ඔහු අනුබල දෙන බව දැන ගෙන, 5 රජතුමාණන් බැහැදකින පිණිස ගියේ ය. ඔහු එසේ ගියේ ස්වකීය පුරවැසියන්ට විරුද්ධ ව චෝදනා කිරීමට නොව මුළු ජනතාවගේ පෞද්ගලික සහ පොදු ශුභසිද්ධිය ඔහු පැතූ බැවිනි. 6 රජතුමාගේ යම් කිසි මැදහත්වීමක් නොමැති ව පරිපාලනය කිරීමට නොහැකි බවත් සීමොන්ගේ මො‍්ඩ ක්‍රියාවන් නවතාලීමට ඔහුට බලකිරීමට නොහැකි බවත් නායක පූජක තැන දුටුවේ ය.

ජේසන් ග්‍රීක් සංස්කෘතිය රටට ඇතුළු කිරීම

7 සෙලෙවුකස් මියගොස් එපිපානෙස් නාමාභිධාන ඇන්ටිඕකස් රාජ්‍යයට පත් වූ පසු, ඕනියස්ගේ සහෝදර වූ ජේසන් යටිකූට්ටු උපක්‍රමවලින් නායක පූජක පදවියට පත් විය. 8 ඒ කෙසේ ද යත්, ඔහු රජු හට රිදී කාසි තුන්සිය හැටක් ද වෙනත් ආදායම් ක්‍රමයකින් රිදී කාසි අසූවක් ද පොරොන්දු වී රජු හමුවීමට ගියේ ය. 9 තමාගේ අධිකාරි බලය පාවිච්චි කොට සරඹ ක්‍රීඩා ශාලාවක් සහ තරුණ මධ්‍යස්ථානයක් පිහිටුවීමටත් ජෙරුසලමෙහි ඇන්ටිඕකස්ගේ අනුගාමිකයන් වශයෙන් මිනිසුන් ලියාපදිංචි කිරීමටත් තමාට අවසර දුනහොත් තවත් රිදී කාසි එකසිය පණහක් දීමටත් ඔහු සහතික විය. 10 රජු ඊට අනුමැතිය ජේසන් හට දුන් විට, ඔහු බලයට පත් වූ විගස ම තම දේශවාසීන් අතර ග්‍රීක සංස්කෘතිය පුහුණු කරවීමට කටයුතු කෙළේ ය. 11 රො‍්මවරුන් හා සමඟ කරන ලද මිත්‍ර ගිවිසුමේ තානාපති වශයෙන් පසු කලෙක යවන ලද එයුපොලෙමස්ගේ පියා වන ජො‍්හන්ගේ ඉල්ලීම පිට ජුදෙව්වරුන්ට දෙන ලද රාජකීය වරප්‍රසාද ඔහු අවලංගු කෙළේ ය. ඔහු නීතිදායක ආයතන වනසාදමා, ව්‍යවස්ථාවට පටහැනි නවතම සිරිත් විරිත් දේශයට ගෙනාවේ ය. 12 තවද ඔහු නගරයේ බලකොටුවේ සීමාව ළඟ සරඹ ක්‍රීඩා ශාලාවක් ගොඩනඟා ඔහුගේ ඉතා උත්තම සෙබළුන්ට ග්‍රීක ක්‍රීඩකයන්ගේ හිස් වැසුම් පැළඳෙව්වේ ය. 13 ජේසන් සැබෑ පූජකයෙකු නො වූ නිසාත් අභක්තික අධමයෙකු වූ නිසාත් ඔහුගේ පාපිෂ්ඨකමට සීමාවක් නැති විය. ග්‍රීක සංස්කෘතිය කොපමණ දුරට කාවැදී ගියේ ද යත්, 14 පූජකවරු පූජාසනයේ සේවාවන්ට කිසි උනන්දුවක් නොදැක්වූ හ. දේව මාලිගාවට අවමන් කරමින් පුද පූජා අතපසු කොට, සරඹ ක්‍රීඩා ඇරඹීමේ සංඥාව දුන් විගස ම, පූජකවරු අනීති අභ්‍යාසවල නිරත වීම සඳහා ක්‍රීඩා පිටියට දිව ගියහ. 15 ඔවුන්ගේ මුතුන්මිත්තන් අගය කළ සියල්ල හෙළා දුටු ඔව්හු ග්‍රීක සම්මාන ඉතා ඉහළින් අගය කළහ. 16 එහෙත් මේ සියල්ල දුර්විපාකවලට තුඩු දුන්නේ ය. ජුදෙව්වරු ග්‍රීකයන්ගේ ජීවන මාර්ගය ඉතා අගය කොට සලකා සියල්ලෙහි දී ඔවුන්ට සමාන වීමට උත්සාහ කළහ. එහෙත් අන්තිමයේ දී මොවුහු ජුදෙව්වරුන්ගේ පරම සතුරො‍් ද මිනීමරුවෝ ද වූ හ. 17 පසු ව පැමිණි කාල පරිච්ඡේදයෙහි දී හොඳින් පෙනී ගියාක් මෙන්, දේව නීති කඩ කිරීම සුළු පටු දෙයක් නො වේ.
18 රජු ඉදිරියේ, අවුරුදු පහකට වරක් තීර්හි පවත්වන ලද ක්‍රීඩා උළෙල නැරඹීම සඳහා නීච ජේසන් ජෙරුසලමෙන් ඇන්ටිඕකස්ගේ අනුගාමිකයන් සමහරෙකු නියෝජිතයන් මෙන් එව්වේ ය. 19 මොවුහු හර්කියුලීස් දෙවියාට පුද පඬුරු සඳහා රිදී කාසි තුන් සියයක් ද තමන් සමඟ ගෙනාවෝ ය. එම මුදල් ගෙනා අය යාග පූජා සඳහා ඒවා වැය කිරීම හරි නැති බව සිතූ හ. එසේ සිතා ඒ මුදල් වෙනත් දෙයක් සඳහා වැය කිරීමට තීරණය කළහ. 20 හර්කියුලීස්ට පුද පූජා සඳහා ගෙනෙන ලද දේ එය ගෙනා අයගේ යෝජනාව පිට, තට්ටු තුනේ හබල් නැව් ඉදි කිරීම සඳහා යොදවන ලදී.

ඇන්ටිඕකස් එපිපානෙස් රජ වීම

21 පිලොමේටර් රජුගේ සිංහාසනාරූඪ වීම සඳහා සහභාගි වීමට මෙනෙස්තෙවුස්ගේ පුත් අපොල්ලෝනියුස් මිසරයට යවන ලදී. රජ තමාගේ ප්‍රතිපත්තිවලට විරුද්ධ බව දැනගත් ඇන්ටිඕකස් තමාගේ ම ආරක්ෂාව ගැන කල්පනා කරන්නට විය. එබැවින් ඔහු ජොප්පා නුවරට පැමිණ, එතැනින් ජෙරුසලමට ගියේ ය. 22 ජේසන් සහ නුවර වැසියන් විසින් ලන්තෑරුම් සහ ජය ඝෝෂා මැද උත්සවාකාරයෙන් විශිෂ්ට ලෙස ඔහු පිළිගන්නා ලදී. ඉන්පසු ඔහු තමාගේ හමුදාව සමඟ පිනීෂියාවට ආපසු ගියේ ය.

නව නායක පූජකවරයෙක්

23 අවුරුදු තුනකට පසු, රජු වෙත මුදල් ගෙන යාමටත් අත්‍යවශ්‍ය කරුණු කීපයක් ගැන සාකච්ඡා කොට තීරණ ගැනීමටත්, ජේසන් තෙමේ කලින් සඳහන් කරන ලද සීමොන්ගේ සහෝදර වූ මෙනෙලාවුස් නමැත්තා රජු වෙත යැවී ය. 24 එහෙත් රජු වෙත තමා ඉදිරිපත් කරනු ලැබීමෙන් පසු, මෙනෙලාවුස් තෙමේ තමාගේ ම ආණ්ඩු බලයේ මුවාවෙන් රජු ගැන පාරට්ටු කර, ජේසන් දුන්නාට වැඩියෙන් රිදී කාසි තුන් සියයක් රජුට දී නායක පූජක පදවිය තමාට ම ලබාගත්තේ ය. 25 නායක පූජක පදවියට කිසි සුදුසුකමක් ඔහුට නො වූ නමුත්, ප්‍රචණ්ඩ කෲර පාලකයකුගේ රෞද්‍ර භාවයෙන් ද වනචාරි මෘගයකුගේ බලවත් කෝපයෙන් ද වියරු වූ ඔහු රාජකීය ආඥා පණත රැගෙන ආපසු පැමිණියේ ය. 26 මෙලෙස ජේසන් තම සහෝදරයා පන්නාදමා පදවිය ලබාගත් නමුත් තුන් වන තැනැත්තෙකු විසින් ඔහු පන්නා දමනු ලැබීම නිසා ඔහුට අම්මොන්වරුන්ගේ දේශයේ සැඟවෙන්නට සිදු විය. 27 මෙනෙලාවුස් ඔහුගේ උසස් නිල පදවිය ලබාගත් නමුත් ඔහු රජුට නොවරදවා ම දෙන්නට පොරොන්දු වූ විශාල මුදලක් නො දී සිටියේ ය. 28 එහෙත් ආදායම් බදු එකතු කිරීමට පත් කරනු ලැබ සිටි නුවර බලකොටුවේ සේනාපතියා වූ සොස්ත්‍රාතස් එම මුදල ඉල්ලමින් සිටියේ ය. ඉන්පසු ඒ දෙදෙනා ම රජු ඉදිරියට කැඳවනු ලැබූ හ. 29 මෙනෙලාවුස් තම සොහොයුරු වූ ලිසිමාකස් නියෝජ්‍ය නායක පූජකයා වශයෙන් පත් කොට ගියේ ය; සොස්ත්‍රාතස් ද තමා වෙනුවට වැඩ බැලීමට සිප්‍රියන් වැසියන්ගේ සේනාපති වූ ක්‍රාටෙස් පත්කොට ගියේ ය.

ඕනියස් මරාදමනු ලැබීම

30 තත්ත්වය මෙසේ තිබිය දී තාර්සස් සහ මැල්ලස් නම් නුවරවල සෙනඟ කැරලි ගැසූ හ. මක්නිසාද යත්, රජුගේ උපභාර්යාව වූ ඇන්ටිඕකිස්ට තෑගි වශයෙන් ඔවුන්ගේ නගර දී තිබුණි. 31 එබැවින් රජ තෙම තමාගේ උසස් නිලධාරියෙකු වූ ඇන්ඩ්‍රෝනිකස් තම නියෝජිතයා වශයෙන් පත්කොට, එම කරුණ සමථයකට පත් කිරීම සඳහා වහා නික්ම ගියේ ය. 32 එවිට මෙනෙලාවුස් ද තමාට වාසි සහගත අවස්ථාවක් උදා වී යයි සිතාගෙන දේව මාලිගාවෙන් රන් බඳුන් ගණනාවක් පැහැරගෙන ඒවා ඇන්ඩ්‍රෝනිකස්ට තෑගි කෙළේ ය; තවත් රන් බඳුන් තීර් නගරයටත් යාබද නගරවලටත් විකුණුවේ ය. 33 මේ ගැන පැහැදිලි ලෙස සාක්ෂි ලැබුණු පසු ඕනියස් තෙමේ අන්තියෝකිය නුවර අසල ඩැප්නි නගරයේ අභය ස්ථානයකට ගොස් මෙනෙලාවුස්ට විරුද්ධ ව චෝදනා කෙළේ ය. 34 එවිට මෙනෙලාවුස් තෙමේ ඇන්ඩ්‍රෝනිකස් පැත්තකට ගෙන ඕනියස් මරා දමන ලෙස ඔහුට බල කෙළේ ය. ඇන්ඩ්‍රෝනිකස් ද ඕනියස් සොයා ගොස් කපටිකමින් දිවුරුම් දී තමාගේ මිත්‍රත්වය ඔහුට සහතික කොට ඕනියස් තුළ, බොහෝ සැක තිබුණේ වුව ද, අභය භූමියෙන් පිටත් ව යාමට ඔහු පොළඹවාගත්තේ ය. ඉන්පසු හෙතෙම සැණෙකින් ම ඉතා අසාධාරණ ලෙස ඔහු මරා දැමී ය. 35 මෙහි ප්‍රතිඵලය වූයේ ජුදෙව්වරුන් පමණක් නොව මේ දරුණු මිනී මැරීම ගැන ඇසූ බොහෝ විජාතීන් ද තැතිගෙන කෝප වීම ය.
36 රජු සිලිෂියා ප්‍රදේශයෙන් ආපසු පැමිණි විට අගනුවර ජුදෙව්වරු ද මේ අපරාධය ගැන කෝපාවිෂ්ට ව සිටි ග්‍රීක්වරු ද නිකරුණේ ඕනියස් මරාදැමීම ගැන රජුට අභියාචනා කළහ. 37 ඇන්ටිඕකස් තෙමේ තදින් කණගාටු වී සානුකම්පාවෙන් පිරී, මරනු ලැබූ තැනැත්තාගේ විචක්ෂණ භාවය සහ මැදහත් ගතිපැවතුම් ගැන කියමින් හැඬී ය. 38 තදින් කිපුණු හෙතෙම වහා ම ඇන්ඩ්‍රෝනිකස්ගේ පූජක වස්ත්‍ර ගලවාදමා ඔහුගේ ඇඟපතෙන් ඇඳුම් ඉරාදමා, නගරය ඔස්සේ ඇවිදීමට සලස්වා ඔහු විසින් කෲර ලෙස ඕනියස් මරනු ලැබූ ස්ථානයෙහි දී ම මිනීමරු ඔහුව ද මෙලොවින් පහ කරමින්, මරණයට පත් කෙළේ ය. මෙලෙස සමිඳාණන් වහන්සේ ඔහුට සුදුසු පරිදි දඬුවම් කළ සේක.

ලිසිමාකස්ගේ මරණය

39 මෙනෙලාවුස්ගේ අනුදැනුම පිට ලිසිමාකස් නගරයේ බොහෝ ශුද්ධ දේවල් පැහැරගෙන තිබුණි. මේ කාරණා පිළිබඳ ආරංචිය හැම තැන ම පැතිර ගිය විට, බොහෝ රන් බඳුන් සොරාගත් ලිසිමාකස්ට විරුද්ධ ව මහජනයා කැරලි ගැසූ හ. 40 කෝපාවිෂ්ට වූ කලහකාරී පිරිස තර්ජනය කරන්නට පටන්ගත් විට ලිසිමාකස් තුන් දහසක් පමණ සේනාවකින් සංයුක්ත වී පහර දෙන්නට විය. ඒ හමුදාවන් මෙහෙයවන ලද්දේ අවුරානස් නමැති අයෙකු විසිනි. ඔහු වනාහි වයසින් මෙන් ම මො‍්ඩකමින් ද පැසුණු කෙනෙකි. 41 මේ පහර දීම ලිසිමාකස්ගේ කටයුත්තක් බව තේරුම්ගත් සෙනඟ ඔහුට පහර දෙන්නට වූ හ; සමහරු ඔහුට පහර දෙන පිණිස ගල් අතට ගත්තෝ ය; තවත් සමහරු පොලු මුගුරු ගත්තෝ ය; තවත් සමහරු තමන් ළඟ තිබුණු අළු සූරා අතට ගත්තෝ ය. මෙසේ ඔව්හු සියල්ලෝ ම තමන් අතට ගත් හැම දෙයින් ම ලිසිමාකස්ට සහ ඔහු සමඟ වූ සෙනඟට පහර දෙන්නට වූ හ. 42 ඒ පහර දීම කොතරම් උග්‍ර වී ද යත් සමහර දෙනෙක් තුවාළ ලැබූ හ; ස්වල්ප දෙනෙක් මැරුම්කෑ හ. මේ නිසා ඔව්හු සියල්ලෝ ම පලායන්නට වූ හ. ඔව්හු භාණ්ඩාගාරයෙන් පිටත දී දේව මාලිගාවේ බඩු ගත් සොරා, මරාදැමූ හ.

මෙනෙලාවුස් නිදහස ලබාගැනීම

43 මෙහි ප්‍රතිඵලය වූයේ මෙනෙලාවුස්ට විරුද්ධ ව නඩු පවරනු ලැබීම ය. 44 රජතුමා තීර් නගරයට පැමිණි විට ප්‍රජා මූලිකයන් විසින් යවන ලද මිනිස්සු තිදෙන රජු ඉදිරියෙහි ඔවුන්ගේ පැමිණිල්ලේ සාධාරණකම පෙන්වා දුන්හ. 45 එවිට මෙනෙලාවුස් තමා දැනටමත් පරාජය වී සිටින බව තේරුම්ගෙන, ඩොරිමිනස්ගේ පුත්‍ර වූ ටොලමි තමාගේ වාසියට රජු ඉදිරියෙහි දී කරුණු කියා සිටියහොත් ඔහුට විශාල අල්ලසක් දෙන බවට පොරොන්දු විය. 46 එවිට ටොලමි තෙමේ කුළුණු පෙළකින් වට වූ වාතාශ්‍රය සහිත එක්තරා ශාලාවකට රජු කැඳවාගෙන ගොස්, එහි දී රජුගේ සිත වෙනස් කිරීමට කරුණු කියා පෑවේ ය. 47 රජ තෙමේ ද මේ සියලු ම නපුරුකම්වල කර්තෘවරයා වූ මෙනෙලාවුස්ට විරුද්ධ ව නඟා තිබුණු චෝදනා ඉවතදමා, පැමිණිල්ල ඉදිරිපත් කළ මිනිසුන් තිදෙනා මරණයට තීන්දු කෙළේ ය. එහෙත් ෂීතියන්වරුන් ඉදිරියෙහි පැමිණිලි කළේ නම්, වනචාරි ජාතියක් වුවත් ඒ තිදෙනා නිදහස් කරනවාට අනුමානයක් නැත. 48 නගරයේ ද පිටිසරබද ජනතා පිරිස්වල ද පූජනීය බඳුන්වල ද ශුභසිද්ධිය සඳහා සටන් කළ ඒ අයට නියම කරන ලද අසාධාරණ දඬුවම වහා ම ක්‍රියාත්මක කරන ලදී. 49 එම අපරාධය නිසා කෝපාවිෂ්ට වූ තීර්හි වැසියන්ගෙන් සමහර දෙනෙක් ඔවුන්ගේ අවමංගල්‍යය සඳහා අවශ්‍ය දේ බහුල ලෙස සැපයූ හ. 50 ඉහළ තැන්වල සිටි අයගේ තණ්හාව නිසා මෙනෙලාවුස් තමාගේ උසස් පදවිය තබාගත් නමුත්, ඔහුගේ දුෂ්ටකම දවසින් දවස වැඩි විය; ඔහු තමාගේ පුරවැසියන්ගේ පරම සතුරා බවට ද පත් විය.

Suba Asna - සුබ අස්න

FREE
VIEW